Malin: Varhaiskasvatuksen palveluseteliä ei tule edistää!

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan enemmistö hylkäsi tänään esityksen palvelusetelin edistämisestä. Vasemmisto on tyytyväinen päätökseen: olemme vastustaneet palveluseteliä alusta asti, koska se on tulonsiirto pienipalkkaisilta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä yksityisille päivähoitoketjuille.

Mutkikkaaksi tilanteen tekee, että lautakunta hylkäsi myös tiukkasanaisemman esityksen, jonka mukaan palvelusetelin käyttöönottoa ei ole syytä valmistella. Äänestys meni tasan, jolloin puheenjohtajan ääni ratkaisi.

“Päätös on tärkeä erävoitto ja tarkoittaa käytännössä sitä, ettei palvelusetelin valmistelua jatketa ainakaan ennen budjettineuvotteluja. Olisimme kuitenkin toivoneet tiukempaa ja selkeämpää kantaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden oikeuksien ja palkkojen puolesta. Poliitikkojen enemmistön on nyt herättävä puolustamaan johdonmukaisesti varhaiskasvatuksen työntekijöitä”, kommentoi varhaiskasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen Petra Malin

Lisäraha joka varhaiskasvatukseen panostetaan tulisi käyttää henkilöstön palkkoihin ja tiloihin, ei yritysten voitontavoitteluun”, Malin jatkaa.

23 kesäkuun, 2021 | Ajankohtaista

Honkasalo: Ryhmäpuhe – Maailman toimivin kaupunki – kaikille?

20 kesäkuun, 2021 | Tiedotteet

Tiedote: Vasemmistoliitto saa kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestarin Helsingissä!

17 kesäkuun, 2021 | Tiedotteet

Tiedote: Ilmastohaitallisuus arvioidaan tulevaisuudessa ulkomainonnan kilpailutuksissa