Kuvittele koti, joka tuntuu kodilta, jonka kustannusten jälkeen käteen jää rahaa myös muihin elinkustannuksiin ja harrastuksiin ja jonka menettämistä ei tarvitse pelätä. Monelle helsinkiläiselle ajatus on utopiaa. Me kuitenkin uskomme, että tämä tavoite on mahdollinen kaikille.

Asumisen hinta ei ole luonnonlaki, vaan siihen voidaan vaikuttaa. Keskeisiä keinoja ovat kaavoitus ja tontinluovutus. Tontteja on oltava tarjolla riittävästi ja markkinoilla erilaisia toimijoita, myös aidosti yleishyödyllisiä. Lisäksi asuinkustannuksia madaltaa tonttivuokrien kohtuullistaminen.

Me haluamme vaikuttaa Helsingin kalliisiin asuntomarkkinoihin myös lisäämällä tuntuvasti kaupungin vuokra-asuntojen määrää. Ainoa kestävä tapa alentaa nykyisiä asumistukimenoja on luoda lisää kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Asumisen hintaan vaikuttaa myös asunnon varustetaso. Koska jokainen helsinkiläinen ei tarvitse omaa autopaikkaa, saunaa tai suuria neliömääriä, ei niitä kannata rakentaa jokaiseen asuntoon. Pysäköintipaikkojen kustannukset on irrotettava asuntojen hinnoista.

Helsingin erityispiirteisiin kuuluu, että kaupunkilaisista suuri osa asuu yksin. Yksin asuvat maksavat asumisestaan suhteessa eniten, ja siksi heidät on huomioitava asuntopolitiikassa sekä kaupungin että valtion tasolla. Me haluamme, että myös yksin eläville jää asuinkustannusten jälkeen riittävästi rahaa elämiseen.

Vaikka asunnottomuutta on saatu Helsingissä vähennettyä, on se edelleen olemassa oleva ongelma. Nuorten asunnottomuus kasvaa huolestuttavalla vauhdilla, mihin me haluamme muutoksen. Asunnottomuutta ei kuitenkaan ratkaista vain asuntopolitiikalla. Asunnottomuus on usein monien yhteen kietoutuneiden ongelmien vyyhti, jonka taustalla voi olla rahattomuutta, maksuhäiriöitä tai päihde- ja mielenterveysongelmia. Siksi asunnottomuus ratkaistaan vain tarttumalla kokonaisvaltaisesti syrjäytymisen ehkäisyyn. Me rakennamme Helsinkiä, jossa kukaan ei jää ilman kotia ja jossa jokaisella on mahdollisuus kattoon päänsä päälle. Siksi me vaadimme, että kaupunki huolehtii myös riittävästä määrästä hätä- ja kriisimajoituspaikkoja.

Kohtuuhintainen, terveellinen ja turvallinen koti on kaikkien helsinkiläisten oikeus.