Me haluamme Helsingistä kaupungin, jossa jokaisella lapsella on oikeus hoitopaikkaan lähipäiväkodistaan, jossa ryhmäkoot ovat kohtuullisia ja henkilökuntaa riittävästi – myös osapäivähoidossa olevilla lapsilla ja kun vakituinen henkilöstö sairastaa. Me katsomme, että varhaiskasvatuksen on perustuttava pääasiassa kaupungin omiin päiväkoteihin. Lapsilla on oltava mahdollisuus päästä myös erilaisiin pedagogisesti erikoistuneisiin päiväkoteihin. Leikkipuistotoimintaa on oltava kattavasti ympäri kaupunkia.

Me teemme töitä hyvien lähikoulujen puolesta. Perusopetuksen on oltava yhtä laadukasta kaupunginosasta riippumatta, ja kouluissa oppilaiden on voitava opiskella kunnon opetusvälineillä. Menestymisen mahdollisuus on kaikkien oikeus, eikä siihen saa vaikuttaa esimerkiksi vanhempien tulotaso tai lapsen asuinalue. Helsingin on oltava hyvä kaikille lapsille ja nuorille, ei harvoille.

Niin varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa, lukiossa kuin ammattikoulussa jokaisen on saatava tarvitsemaansa tukea. Kouluissa on oltava tarpeeksi aikuisia – luokanopettajia, erityisopettajia, koulunkäyntiavustajia, kuraattoreita, psykologeja ja opinto-ohjaajia – huolehtimassa turvallisesta arjesta ja auttamassa erilaisia oppijoita.

Vieraskielisille lapsille on oltava riittävästi suomi (tai ruotsi) toisena kielenä -opetusta. Niiden koulujen, joilla on tavallista enemmän tukea tarvitsevia lapsia, on saatava lisäresursseja.

Tärkeää on myös, että koulujen ja päiväkotien henkilökuntaa koulutetaan tunnistamaan ja välttämään stereotyyppistä ja syrjivää ajattelua jäykistä sukupuolirooleista. Me rakennamme kaupunkia, jossa jokainen lapsi saa olla sellainen kuin on. Helsinki menestyy, kun jokaisella lapsella on mahdollisuus kasvaa juuri siksi aikuiseksi, joksi hän haluaa tulla.