Vaihtamattomia vaippoja ja yksinäisyyttä. Ahdistusta ja masennusta. Oman onnensa nojaan jätettyjä muistisairaita, surkeassa kunnossa sairaalasta kotiutettuja vanhuksia. Muun muassa näiden kaltaisia asioita tiedotusvälineet ovat nostaneet vanhustenhoidosta viime vuosina tietoomme.

Näin ei voi jatkua. Me teemme töitä sen eteen, että Helsinki ryhtyy kantamaan todellista vastuuta puolustuskyvyttömässä ja hauraassa tilassa olevista ihmisistä. Me vaadimme jokaiselle vanhukselle ihmisarvoista loppuelämää ja inhimillistä arkea. Se ei kuitenkaan tapahdu itsestään.

Helsingin on turvattava riittävät resurssit kotihoitoon, jotta yksikään vanhus ei jää ilman kaipaamaansa apua ja huolenpitoa eikä yksikään työntekijä uupuisi töidensä alle. Lisäksi vaadimme, että jokaiselle vanhukselle löytyy tarpeen vaatiessa palveluasumispaikka. Kun koti ei enää ole vanhukselle turvallinen paikka elää, on kaupungin pystyttävä tarjoamaan vaihtoehto.

Inhimillinen vanhuus on kaikkien oikeus, ei harvojen.