Hornankattila. Käristyskupoli. Pannuhuone. Tässä vain muutama ilmauksista, joilla tiedotusvälineet kuvailivat kesällä 2018 Euroopan sääolosuhteita. Mikäli emme toimi heti, näiden kuvausten mukaisista olosuhteista voi tulla arkipäivää. Se tarkoittaisi, että elämä maapallolla nykyisessä muodossa ei voi jatkua.

Me vaadimme, että Helsinki kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen torjunnasta, luonnon monimuotoisuuden suojelusta sekä yhteisestä lähiympäristöstämme. Luonnolla on itseisarvo, jota on puolustettava. Ilmastonmuutoksen torjunta kuuluu kaikille, ei harvoille!

Meidän tavoitteemme on, että 2030-lukuun mennessä Helsinki on hiilineutraali. Päästöjä on vähennettävä kunnianhimoisesti kaikilla osa-alueilla. Energiaratkaisuissa on luovuttava fossiilisista energianlähteistä ja investoitava niiden sijaan uusiutuviin energiamuotoihin ja energiatehokkuuteen. Kivihiilen polttaminen on lopetettava viimeistään vuonna 2030, mikä tarkoittaa Hanasaaren lisäksi Salmisaaren voimalaitoksen sulkemista. Pitkällä tähtäimellä myös muiden fossiilisten polttoaineiden kuten maakaasun polttaminen on lopetettava. Fossiilisten polttoaineiden sijaan on investoitava uusiutuviin energiamuotoihin, energian varastointiin ja energiatehokkuuteen.

Kaupungin tulee edesauttaa muutosta ilmastokestäväksi kaupungiksi kaavoituksen avulla sekä esimerkiksi edistämällä aurinkopaneelien ja viherkattojen rakentamista. Kaupungin tulee edistää myös omien rakennustensa energiatehokkuutta niin palvelurakennusten kuin muidenkin osalta ja edistää niissä hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa. Jotta näin tapahtuu myös yritysten ja taloyhtiöiden omistamissa rakennuksissa, tulee kaupungin antaa tukea ja neuvoja.

Jätteiden syntyä tulee ehkäistä ja kierrätystä kehittää ja tehostaa nykyisestä. Me vaadimme kaupunkia kiinnittämään erityistä huomiota myös ruoan ja matkailun ilmastovaikutuksiin. Helsingin on suosittava aiempaa enemmän kasvispainotteisia ja erityisesti vegaanisia ruokia.

Liikenteen päästöjä vähennetään edistämällä kävelyä, pyöräilyä ja julkista liikennettä. Käyttöön on otettava ruuhkamaksut ja tietullit. Tämä voidaan toteuttaa joko valtion suunnittelemassa valtakunnallisessa muodossa tai pääkaupunkiseudulla. Pyöräilyä on edistettävä kehittämällä pyöräteitä ja yhtenäisiä reittejä sekä lisäämällä pyöräpysäköintiä. Suuren suosion saavuttanutta kaupunkipyöräverkostoa on laajennettava. Samoin julkista liikennettä tulee kehittää erityisesti raiteille. Bussiliikenteen osalta kaupungin tulee siirtyä käyttämään ensisijaisesti sähköbusseja. Autokannan osalta haluamme edistää sähköautoilua.

Samaan aikaan kaupungin on suojeltava sen metsä- ja viheralueita sekä vapaita rantoja. Me vaadimme, että Helsinki toimii aktiivisesti myös Itämeren tilan parantamiseksi.