Ihmiselämä on arvaamaton. Kuka tahansa meistä voi sairastua tai joutua onnettomuuteen tai keskelle psyykkistä kriisiä. Silloin tarjolla on oltava apua ja tukea.

Me rakennamme Helsinkiä, jossa esimerkiksi lääkärit, sosiaalityöntekijät, psykologit ja terveydenhoitajat työskentelevät saman katon alla. Ihmistä on hoidettava kokonaisuutena, eikä avun tarpeessa olevaa saa juoksuttaa luukulta luukulle. Tämän eteen olemme tehneet hartiavoimin töitä, ja Helsingissä tilanne onkin asian osalta parantumassa.

Apua on kuitenkin oltava tarjolla myös ennen kuin ongelmat kasvavat suuriksi. Lapsiperheiden on saatava tukea helposti ja varhain esimerkiksi kotipalvelun, perhetyön ja perheneuvolan muodossa. Neuvoloilla on oltava riittävät resurssit ja aikaa kohdata ihminen kunnolla, minkä lisäksi ongelmiin on voitava pureutua tutun hoitajan kanssa sen sijaan, että työntekijä koko ajan vaihtuu. Kun tukea ja apua on tarjolla helposti, säästää se pitkällä aikavälillä resursseja ja ehkäisee ongelmia.

Myös mielenterveys- ja päihdeongelmiin on oltava tarjolla apua helposti, nopeasti ja riittävästi. Hoitomuotojen on oltava monipuolisia, jotta jokainen saa juuri sellaista apua, jota kipeimmin tarvitsee.

Tavallisimpien sosiaali- ja terveyspalveluiden on oltava saatavilla lähellä kotia. Me haluamme, että kaupunki vastaa kaikille yhteisistä palveluista sen sijaan, että niitä ulkoistetaan yksityisille toimijoille, joilta kaupunkilaiset hankkivat apua palveluseteleiden avulla.

Sote-uudistuksessa Helsingin päättäjien on puolustettava helsinkiläisten hyviä palveluita ja niiden integraatiota, yhdenvertaisuutta ja toimivien mallien säilymistä. Helsingissä terveyskeskusmaksut poistettiin vuonna 2013, mikä oli vasemmistoliitolle suuri saavutus. Maksuja ei saa ottaa käyttöön myöskään tulevaisuudessa. Palvelumaksut eivät saa estää kaikille kuuluvien palveluiden käyttöä.