Tiedote: Vasemmistoliiton valtuustoryhmä ei kannata tontinvarausta Lapinlahden kevät -hankkeelle

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä katsoo, että Lapinlahden sairaala-alueen kehittämistä ei pidä jatkaa suunnittelukilpailun voittaneen Lapinlahden kevät -suunnitelman pohjalta. Ryhmän mielestä suunnitelma vie aluetta peruuttamattomasti sen kulttuurihistoriasta poikkeavaan suuntaan.

“Lapinlahden kevät -esitys heikentää oleellisesti Lapinlahden sairaalakokonaisuuden ja siihen kuuluvan puiston kulttuurihistoriallisia arvoja ja muuttaa alueen käytön luonnetta sille sopimattomalla tavalla”, kommentoi kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Mia Haglund.

Hotellitoiminta sinetöisi peruuttamattomasti alueen luonteen muutoksen kulttuurihistoriasta poikkeavaan suuntaan. Suunnitelmassa on merkittävä määrä lisärakentamista verrattuna olemassaoleviin rakennuksiin, vaikka kilpailun tavoitteissa edellytettiin toiminnan sijoittumista pääosin nykyisiin rakennuksiin.

Vasemmistoliitto on aikaisemmin hyväksynyt suunnittelukilpailun ja sen ehdot, koska kilpailun kautta uskottiin olevan mahdollista löytää riittävän hyvä suunnitelma alueen kehittämiseksi ja rakennusten korjaamiseksi kokonaan ulkopuolisella rahalla. Kilpailun lopputulos osoitti, että tämä ei onnistunut.

Valtuustoryhmän mielestä kaupungin tulisi lähteä hakemaan vaihtoehtoisia ratkaisuja alueen kehittämiseksi.

“Tässä tilanteessa katsomme, että kaupungin on oltava valmis käyttämään omaa rahaansa rakennusten korjaamiseen. Tällä hetkellä tiloissa oleva toiminta on erittäin hyvää ja tarpeellista. Olisi hienoa, mikäli tulevassa ratkaisussa se voisi jatkua”, kommentoi valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki.

Lisätiedot:

Anna Vuorjoki, puh 050 337 0689

Mia Haglund, puh 050 563 7758

Kuva: fujilovers / Shutterstock.com

23 kesäkuun, 2021 | Ajankohtaista

Honkasalo: Ryhmäpuhe – Maailman toimivin kaupunki – kaikille?

20 kesäkuun, 2021 | Tiedotteet

Tiedote: Vasemmistoliitto saa kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestarin Helsingissä!

17 kesäkuun, 2021 | Tiedotteet

Tiedote: Ilmastohaitallisuus arvioidaan tulevaisuudessa ulkomainonnan kilpailutuksissa