Vasemmistoliiton valtuustoryhmä ei hyväksy muutettua suunnitelmaa Lapinlahden sairaala-alueen varaamisesta NREP:ille

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä päätti tänään, että ei hyväksy muutettua suunnitelmaa Lapinlahden sairaala-alueen varaamisesta NREP:ille.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän mielestä päivitetty suunnitelma ei ratkaise niitä ongelmia, joita NREP:in ehdotus pitää sisällään. Ryhmän mielestä suunnitelma veisi edelleen aluetta peruuttamattomasti sen kulttuurihistoriasta poikkeavaan suuntaan.

“Suunnitelmassa säilyy merkittävässä asemassa hotelli, jota ryhmä on kritisoinut aikaisemminkin. Hotellitoiminta ei ole lähtökohdiltaan kaikille kaupunkilaisille avointa”, valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki kommentoi.

Myös lisärakentamisen määrää ryhmä pitää liiallisena. On epäselvää, mahdollistaisiko kaupungin vähemmistöosakkuus kiinteistöyhtiössä aidosti alueelle sopivan avoimen toiminnan kuten kansalaisjärjestö- ja mielenterveystoiminnan.

Lapinlahden kevät -esitys heikentää edelleen oleellisesti Lapinlahden sairaalakokonaisuuden ja siihen kuuluvan puiston kulttuurihistoriallisia arvoja ja muuttaa alueen käytön luonnetta sille sopimattomalla tavalla. Hotellitoiminta sinetöi peruuttamattomasti alueen luonteen muutoksen kulttuurihistoriasta poikkeavaan suuntaan.

Lisätiedot:

Anna Vuorjoki, puh 050 337 0689

6 toukokuun, 2021 | Ajankohtaista

Helsingillä on varaa voida hyvin! – Kaupungin tulos yli 2,5 miljardia kahden valtuustokauden aikana

5 toukokuun, 2021 | Blogit

Ilmastovaikutusten arviointi kaavoituksessa helpottaa päästöjen vähentämistä

27 huhtikuun, 2021 | Tiedotteet

Helsingin Vasemmistoliitto ei hyväksy kiirettä raideliikenteen yhtiöittämiselle